3.000 de apeluri false la 112, în primele 9 luni ale anului

În primele 9 luni ale anului 2019, prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgenţă – 112, au fost efectuate peste 10.300 de sesizări sau solicitări către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Caraş-Severin, cu 106   mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut (creștere procentuală de 1,03%) .

 Dintre acestea, cele mai multe – aproximativ 6250 de apeluri au fost efectuate din mediul urban, din mediul rural fiind efectuate peste 4100 de apeluri  112 în perioada de referință.

De asemenea, se constată faptul că cele mai multe apeluri/zi din săptămână au fost efectuate duminica (la fel ca în anul anterior), 43 de apeluri în medie.

În ceea ce privește intervalul orar, cele mai multe apeluri 112 au fost înregistrate între orele 19.00-20.00, iar cele mai puţine apeluri, în medie, au fost în intervalul orar 04.00-07.00. Ora critică privind apelurile de la persoane aflate în trafic, indiferent de mediu, este 14.00-15.00.

În ceea ce priveşte natura sesizărilor, în anul 2019, ca ponderi, majoritatea apelanţilor sesizează: scandaluri, agresiuni, accidente, furturi, loviri, tulburarea liniștii publice, ameninţări sau distrugeri, aceste genuri de sesizări reprezentând 71% din totalul apelurilor efectuate prin SNUAU 112.

Comparativ cu anul 2018, a scăzut semnificativ, cu 22 de procente, numărul apelurilor prin care sunt sesizate scandaluri. De asemenea, s-au diminuat apelurile prin care sunt sesizate infracțiunile de lovire sau alte violențe, furt sau distrugere.

Totodată, de precizat este faptul că 27,3% dintre apelurile efectuate prin SNUAU 112 nu se confirmă. În consecință, a crescut cu 13% numărul sancţiunilor aplicate  conform OUG 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, fiind aplicate sancțiuni pentru 32,56% din totalul apelurilor care nu se confirmă.

De asemenea, a scăzut semnificativ, cu aproape 14% numărul apelurilor efectuate de persoane anonime.

În conformitate cu ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 34 din 19 martie 2008
privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă,
modificată şi completată prin ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 62 din 27 august 2019, publicată în Monitorul Oficial nr. 725 din 03 septembrie 2019, alertarea falsă reprezintă utilizarea intenţionată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenţiei agenţiilor specializate de intervenţie în mod nejustificat, iar apelare abuzivă – apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.

Apel de urgenţă este considerat orice apel către Serviciul de urgenţă 112, care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie.

În ceea ce privește apelurile involuntare și mesajele abuzive, cele involuntare reprezintă apelarea numărului 112 din greşeală, în timp ce mesajele abuzive reprezintă transmiterea repetată de mesaje scurte (SMS) către numărul 113, cu rea intenţie, (…), sau transmiterea unui mesaj scurt (SMS) către numărul 113 pentru a aduce injurii operatorilor, precum şi transmiterea repetată către numărul 114, cu rea intenţie, a unor mesaje care nu respectă condiţiile prevăzute de lege.

Noile modificări legislative stabilesc sancțiuni mai mari, în cazul alertării false a agenţiilor specializate de intervenţie, de la 1.500 lei la 5.000 lei, și sancțiuni de la 500 de lei la 1.000 de lei, în cazul apelării abuzive a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterii de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114.