Cum va arăta Mociurul și cum va fi conectat la restul orașului

Mociurul, una dintre cele mai vechi platforme industriale din România ajunsă o imensă ruină aproape de centrul Reșiței, va fi transformat într-un mega ansamblu imobiliar, cu mall, aqualand, hotel, restaurante, parcuri, clădiri rezidențiale și de birouri. Primul pas va fi configurarea infrastructurii rutiere, vitală în perspectiva demarării proiectului de reintroducere a tramvaielor.

Compania Ceetrus (fostă Immochan), divizia imobiliară a grupului francez Auchan, care, la începutul anului trecut, a achiziționat terenurile din Mociur aflate în proprietatea UCMR, a conturat, în linii mari, masterplanul zonei, iar edilul-șef Ioan Popa a oferit, în ședința din 30 ianuarie 2020 a Consiliului Local, primele detalii despre lucrările la rețeaua rutieră. Acestea vor începe în scurt timp, deoarece Primăria are obligația ca, până la demararea proiectului de tramvai, să asigure viabilitatea unui acces rutier. Noua arteră va traversa inclusiv zona Mociur, acolo unde dezvoltatorul imobiliar francez va amenaja, în prima fază, un centru comercial de tip mall, iar Primăria Reșița, un aqualand.

Trasee noi în rețeaua rutieră

„Deocamdată, intrare de pe Calea Caransebeșului, pe lângă Liceul Traian Vuia spre Țerova, se trece podul, se intră prin fostul UCM Turnate, vom trece prin zona Mociur și venim pe lângă calea ferată, prin spatele supermarketurilor Kaufland, Lidl, până la bariera de pe strada Fântânilor. Probabil în această zonă vom demola cele două cantoane CFR ca să putem lărgi drumul și să putem face bandă de dreapta pentru trecerea de cale ferată. Vom prezenta în ședința următoare materiale pentru dezmembrări și exproprieri de terenuri, dacă va fi cazul. Drumul nu se va opri, însă, aici, ci va continua în zona Casei de Cultură unde, de asemenea, s-ar putea să fie necesare demolări, pentru că pe acolo vor circula și autobuzele și, de asemenea, va fi dirijat și traficul greu”, a explicat primarul Ioan Popa.

Proiectul de conectare a cartierului Govândari cu Centrul Civic prin Mociur este unul amplu, vor fi tronsoane de drum și cu patru benzi, cu spațiu verde între ele, cu piste de biciclete și sensuri giratorii, iar mare parte din finanțarea lucrărilor este deja asigurată din fonduri europene. „Este vorba despre porțiunea de drum din zona căminelor din Mociur până pe strada Fântânilor. Aceasta este prinsă în proiectul în valoare de 5 milioane de euro de amenajare a unui centru multifuncțional pe amplasamentul bazinului de la 7 Noiembrie. Va trebui să găsim resurse financiare și pentru cealaltă parte de drum”, a precizat edilul-șef Ioan Popa.

Încă patru poduri peste Bârzava!

De asemenea, vor fi construite și două poduri, unul pe sub pasajul de la Intim și o legătură rutieră cu Mociurul printr-un alt pod în zona sălii de nunți din Mociur, astfel încât, pe durata lucrărilor la calea de rulare a tramvaielor, orașul să nu fie rupt în două.

Totodată, acest drum va facilita accesul spre viitorul complex de agrement și locuire din Mociur, însă vor mai exista și alte artere prin care orașul va fi conectat la noul pol de dezvoltare urbană. Este vorba despre alte două poduri rutiere peste Bârzava, în Lunca Pomostului, în prelungirea străzilor Moise Groza și Molizilor, în amonte și în aval de pasarela de la Mociur.

Durmazlar, ofertant unic pentru Reșița 

Referitor la reintroducerea tramvaielor, un alt proiect pe care reșițenii îl așteaptă de ani de zile, primarul Ioan Popa a declarat: „Din informațiile pe care le am, s-a trecut de evaluarea tehnico-economică și se deschide evaluarea financiară. Se pare că procedura merge înainte. Sunt cinci contracte la nivel național care au fost oprite, mare parte având același producător de tramvaie, Durmazlar din Turcia (care a câștigat licitația și pentru tramvaiele de la Reșița, n.r.). Proiectul nostru merge înainte. Nu suntem implicați, proiectul îl gestionează Ministerul Dezvoltării. (…) Am avut îndoieli legate de Turcia, însă produsele pe care dânșii le au pe piață în Turcia, în cinci orașe, sunt jos pălăria!, nu avem comentarii de făcut la ele”.

Achiziționarea tramvaielor face parte dintr-un proiect de mobilitate urbană mai amplu ce prevede și construcția unei noi căi de rulare. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional, în baza dosarului realizat de Primăria Reșița. Cele 13 tramvaie bidirecționale care vor fi achiziționate pentru transportul public din municipiu costă aproximativ 25 de milioane de euro. Conform caietului de sarcini, un tramvai va avea o capacitate de transport totală de minimum 92 de locuri și o garanție de cel puțin cinci ani, de la data punerii în exploatare. Compania Durmazlar din Bursa (Turcia), care, până în vara anului trecut, a mai depus oferte și la licitațiile pentru tramvaie în București, Ploiești, Galați și Brăila, a fost ofertant unic la licitația inițiată de Ministerul Dezvoltării pentru achiziția tramvaielor destinate municipiului Reșița.

În Reșița au mai circulat tramvaie în perioada 1988-2011, însă au fost retrase din cauza problemelor tehnice și a infrastructurii deficitare.

sursa: resita.ro