Reșița: Un credit strategic de 45 milioane de lei pentru proiecte cheie de modernizare și sustenabilitate

Reșița: Un credit strategic de 45 milioane de lei pentru proiecte cheie de modernizare și sustenabilitate

Consiliul Local a aprobat contractarea unui credit pentru acoperirea costurilor suplimentare generate de explozia prețurilor la materialele de construcții și pentru cofinanțarea proiectelor de transport electric și parcului fotovoltaic.

Municipiul Reșița traversează o etapă crucială în dezvoltarea sa, marcând o investiție majoră în modernizarea infrastructurii și în adoptarea unor soluții sustenabile pentru viitor. În cadrul ședinței Consiliului Local Reșița desfășurată pe 28 noiembrie, a fost aprobată contractarea unui credit în valoare totală de maximum 45.088.988 de lei, reprezentând aproximativ 9.000.000 de euro. Primarul Ioan Popa a explicat necesitatea acestei decizii în contextul dificultăților generate de crizele recente, precum pandemia și războiul din Ucraina.

Având în vedere că avem nevoie de resursă financiară în două direcții, sume neeligibile sau coparticipare la tramvai și la viitorul parc fotovoltaic pe care intenționăm să-l realizăm, am gândit această emisiune de bonduri verzi. Pur și simplu, neacoperirea în totalitate a sumei a necesitat aprobarea unui credit. Asta e tot. Nu e nimic nou. Nu cerem credite suplimentare altele decât le-am cerut deja cu foarte mult timp în urmă, ci doar o transformare a unui părți. Din fericire, avem o majoritate confortabilă și proiectul a trecut”, transmite primarul Ioan Popa.

Proiectul de reintroducere a transportului electric și modernizarea infrastructurii rutiere, cel mai mare demers urbanistic din ultimii 30 de ani în Reșița, s-a confruntat cu costuri suplimentare semnificative ca urmare a „exploziei” prețurilor la materialele de construcții. Crizele recente, cum ar fi pandemia și războiul din Ucraina, au afectat puternic aceste prețuri, determinând autoritățile locale să caute soluții financiare suplimentare.

Suma de 17.200.000 de euro a fost atrăgătoare prin emisiunea de obligațiuni municipale verzi, însă aceasta nu a fost suficientă pentru a acoperi în totalitate cheltuielile necesare. Prin urmare, a fost necesară contractarea unui credit bancar pentru suma de 45.088.988 de lei. Fondurile obținute vor fi direcționate către cofinanțarea proiectelor de transport electric, precum și a parcului fotovoltaic planificat pentru viitor.

Primarul Ioan Popa a subliniat și dificultățile întâmpinate în actualizarea devizelor pentru proiectul de tramvai, menționând: „Din nefericire, de două luni negociem cu Autoritatea de Management, în speță cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, și întâmpinăm o rezistență majoră în a ne accepta cu actualizarea de prețuri.” Acest proces a fost influențat și de schimbările la conducerea ministerului.

Proiectul de reintroducere a tramvaiului, inițial evaluat la 60.000.000 de euro, a crescut la aproximativ 74.000.000 de euro după ajustarea prețurilor, cu o creștere de aproximativ 35%. Primarul a precizat că, în ciuda dificultăților actuale, eforturile se concentrează pe obținerea aprobărilor necesare pentru actualizarea de prețuri în vederea finalizării cu succes a proiectului.